Koronakrisen river, men Frederikke fra Roccamore holder hodet høyt
Med driftskostnader på 1,3 millioner i måneden er det ikke gøy å plutselig selge bare 3 par sko daglig. Koronakrisen river, men Frederikke Schmidt fra Roccamore holder hodet høyt, mens hun finner alternative måter å markedsføre seg på. I tillegg bruker den ekstra tiden på å få enda mer kontakt med kundene sine.
Hun tror ikke det hjelper på salget å spille på kundenes medlidenhet, eller å kaste rundt seg med rabattkoder slik hun ser andre merker gjør.
“Det viktigste akkurat nå er å holde hodet kaldt og fokusere på å vise overskudd og glede. Alle vil være der hvor festen er, mens ingen synes det er gøy i den det-er-synd-på-oss-klubben”
Koronakrisen river
Frederikke har 10 heltidsansatte og 12 deltidsansatte, så driftskostnadene hennes er på hele 1,3 millioner NOK i måneden. Det i seg selv er ikke noe problem, men når man legger til en koronakrise, og det faktum at roccamore kun selger 3 sko om dagen i snitt i denne perioden, er situasjonen en helt annen. De opplever nemlig en salgsnedgang på rundt 80 %.
Frederikke og resten av roccamore har ikke tenkt å gi seg. De vil heller ikke ha medlidenhet. De er tilpasningsdyktige og utarbeider stadig nye markedsføringstiltak og konsepter som kan minne kundene om at de fortsatt er her og kanskje øke salget.
Alle roccamores fabrikker i Italia er stengt, og den siste forsendelsen med 4000 par sko har strandet et sted rundt Østerrike, som har stengt grensene sine for all handel. Og for å gjøre hele situasjonen litt verre, rakk ikke Frederikke å forsikre lasten sin før den dro, så skoene kommer ikke, de er tapt.
Vi kjøper av mennesker, ikke av merkevarer
Frederikke er veldig opptatt av å være så autentisk og gjennomsiktig som hun kan. Hun er innstilt på å kjempe, og hun gjør det hun kan for raskt å tilpasse seg krisen, de nye trendene og hennes kunders behov.
“Ingen kjøper av merkevarer lenger, man kjøper av folk. Man kjøper fordi man føler noe, ikke fordi man mangler noe. Det finnes en billion merkevarer i dag, og du kan finne alt du drømmer om på nett – men stoler du på merkevaren? Det er viktig å vise hvem som står bak en merkevare i dag, for hvis en merkevare ikke har en lidenskapelig grunnlegger, designer eller direktør, så er det rett og slett mindre interessant.”
Et Kickstarter eventyr
Frederikke startet Roccamore ved å lansere en crowdfunding-kampanje på Kickstarter. Her ble hun den første kvinnen i Danmark som lyktes med å samle inn på plattformen, hvor 306 «backere» støttet henne med 450 000 NOK som hun startet merkevaren sin med.
Hun skulle gjerne ha produsert i Italia, men ble tvunget til å begynne i Spania fordi ingen i Italia hadde troen på henne. Etter å ha produsert den første "Kickstarter"-kolleksjonen, brukte Frederikke 12 måneder på å sette opp en profesjonell produksjon og lanserte deretter sin første kommersielle Roccamore-sko i september 2016.
Frederikke er utdannet sko-designer og har mange års erfaring fra skobransjen, hvor hun bl.a. har jobbet som designer for ulike merker før hun ble ansatt som kreativ direktør i det internasjonale skomerket Mermaid. Der var hun ansvarlig for designavdelingen i Italia med 12 ansatte, rapporterte til hovedkontoret i Budapest, og ledet produksjon og utvikling i Kina.
Det ble ca 200 reisedøgn i året, og etter 2 år sa Frederikke opp. Hun hadde lært det hun ville, og hun hadde en idé om en merkevare bygget på tilbakemeldinger fra kundene, og kjærlighet til flotte produkter, uten sesongbaserte kolleksjoner, salg og masseproduksjon.
Det var starten på roccamore; et high-end skomerke med fokus på feminin komfort, fundert på kundeønsker og tilbakemeldinger. I begynnelsen brukte Frederikke alle kveldene sine på å lage små arrangementer, få ærlige tilbakemeldinger på produktene sine, og bygge nære relasjoner til kundene. Det ble fundamentet for roccamore og i dag, 5 år senere, er selskapet fortsatt bygget på arrangementer og tette relasjoner til roccamore-fellesskapet.
“Jeg hadde ikke vært her, hvis det ikke var for kundene mine. Det er deres ideer og behov jeg bygger skoene mine ut i fra, og 100 % grunnen til at produktet stadig blir bedre.”
Frederikke har alltid løst problemene etterhvert som de dukker opp. Hun mener det er en del av hennes styrke at hun ikke ser for langt inn i fremtiden, men i stedet er rask til å svare på tilbakemeldinger og omstille seg når situasjonen krever det. Noe som er tilfellet akkurat nå med koronakrisen, hvor alt endrer seg fra dag til dag.
Roccamore var raskt ute med å lansere 45 dagers full returrett, hjemlevering og nettsamtaler med kundeservice når du har spørsmål. Butikkene i København og i Aarhus kan nå bestilles for 40 minutters private shoppingøkter, mellom kl 10.00 til 17.00, mandag til lørdag.
Alle forholdsregler tas selvfølgelig, og det vaskes og sprites etter alle Helsetilsynets regler, samt at nødvendig avstand holdes til enhver tid.
To ganger i uken strømmer Frederikke også live på instagram om hele kolleksjonen, slik at du kan stille spørsmål direkte til designerne selv og samtidig se alle skoene live.
Jeg tror vi sannsynligvis kommer til å klare det, men det er så utrolig vanskelig å se babyen min i fritt fall. Til gjengjeld er det flott å føle støtten fra fellesskapet vårt, og alle de søte menneskene som heier på oss hver dag. Til syvende og sist er det menneskene som utgjør forskjellen, og uten dem ville vi ikke vært her nå, så det gjør meg trygg å vite at de er der.
Finn skoene på roccamore.no